به گزارش فرهنگ نيوز، خداوند در بسياري از دستوراتي كه به ما داده منفعت انجام دادنش و آسيب انجام ندادنش را هم بيان كرده ولي در بعضي موارد منفعتش را نفرموده مثل عربي خواندن نماز و يا دو ركعت بودن نماز صبح و... در مثالي ديگر فردي كه از سر اطاعت فرمان خدا روزه گرفته اگر منافع روزه را هم بفهمد از حكمت خداوند شاد ميشود. اما فردي كه بگويد حالا كه منافع روزه را فهميدم روزه ميگيرم اين زياد بندگي خدا را نكرده و قطعا اين دو نفر با هم فرق دارند.
از سر اطاعت و تسليم نماز بخوانيم
فرماندهاي را تصور كنيد كه به سربازش ميگويد راس اين ساعت اينجا باش. اگر سرباز سوال كند چه سودي براي من دارد؟ و با دانستن منفعتي كه برايش دارد حاضر شود اطاعت چنداني نكرده است ولي اگر از فرماندهاش بدون هيچ سوالي اطاعت كند علاوه بر امتياز مورد نظر فرمانده جايگاه بهتري نيز نزد وي خواهد داشت. طبيعي است اگر من ندانم اين عمل چه نفعي براي من دارد و انجام دهم اين عين اطاعت است و تسليم.
آيا صرف عربي خواندن نماز حكم خداست؟
با نگاهي به روايات و تاريخ كاملا در مييابيم كه عربي خواندن نماز، با تمام ويژگيها و اوصاف و زمانش حكم خداست. و رسول الله صلي الله عليه و آله فرستادهاي هستند از طرف خدا براي ابلاغ حكم خدا، آنچنانكه فرموده اند: صلوا كما رئيتموني اصلي - شما از طرف خدا مكلفيد نماز بخوانيد همانگونه كه من نماز ميخونم.
حتي برادران اهل سنت قائلاند كه تغييراتي كه در نمازشان دادهاند در نماز پيامبر (ص) نيست، و اين تغييراتي است كه بزرگانشان ايجاد كردهاند. همچنين ميدانيم در كنار وجود مبارك پيامبر (ص) سلمان فارسي قرار دارد كه زبانش فارسي است و افرادي جز اصحاب حضرت هستند كه اهل روم و ايران و... هستند. و حتي وقتي پيامبر نامه ميفرستند و شهرهاي مختلف را دعوت به اسلام ميكنند يا اميرالمومنين علي (ع) براي شهرهاي مختلف والي ميفرستند در هيچ يك از اين صحبتها و حكمها اين مطلب ذكر نشده كه همه شما ماموريد به نماز و هر كس نماز را به زبان مادريش بخواند.
تمام اينها دليل بر اين است كه اينگونه نماز خواندن حكم خداست. و ما قرار است بنده خدا باشيم (حكمت ۱۲۵ نهج البلاغه: الْإِسْلَامُ هُوَ التَّسْلِيمُ - اسلام همان تسليم در برابر خداوند است) – و اينكه ميخواهيم از نمازمان لذت ببريم يعني دوست داريم اين رابطه بندگي را بيشتر و بهتر بچشم. الهي اذقني حلاوة ذكرك
نماز، ميهماني بنده در مقابل معبود
آنچنان كه بزرگان فرمودهاند نماز از بابت تشكر از خداوند متعال است. فرض كنيد فرزندي كه ميخواهد به مهماني مادرش برود و مادر از قبل گفته من از پيراهن آبي خوشم ميآيد، فرزند به خواست مادر توجه ميكند و لباس مورد علاقه او را ميپوشد. قرار نيست در نماز خواندن كه تشكر از خداست به دلخواه خودمان رفتار كنيم، ما در نماز ميهمان خدا هستيم آن چنان كه پيامبر(ص) ميفرمايند: الصلاة، معراج المؤمن - نماز، معراج مؤمن است.
ضمن اينكه مثلا در مورد ميهماني مادر، مادر به روسري دخترش كاري ندارد خدا هم به قنوت ما كاري ندارد و هركسي ميتواند در قنوت به زبان مادريش دعا كند يا در هر لحظه ديگري ميتوانيم با زبان مادريمان با خداوند متعال گفتوگو كنيم.
هم نوا با تمام زمين و آسمانها
همه ما موبايل داريم و موبايلها داراي تنظيمات اوليهاي هستند كه اگر مشكلي براي موبايل پيش آمد بايد به آن رجوع كنيم. حتي اگر زبان موبايلمان را هم به زبان مورد علاقهمان تغيير داده باشيم تنظيمات اوليهاش به زبان كارخانه است. و كسي نميتواند اين را نپذيرد. زبان خدا با تمام موجوات عالم عربي است اين تنها ما نيستيم كه در نماز خدا را به زبان عربي ميخوانيم. بلكه تمام مخلوقات عالم در هر لحظه زمزمه ميكنند: سبحان الله، والحمدلله ولا إله إلا الله، والله أكبر (سوره اسراء آيه ۴۴: و ان من شيء الا يسبح بحمده - هيچ چيزي نيست مگر آنكه خدا را تسبيح ميكند) و خداوند ارداه كرده است ما هم روزي پنج بار هم صدا با تمام ملكوت بزرگي پروردگار عالم را ستايش كنيم.
زباني براي ارتباط با خدا
زبان عربي زبان دين و خلقت است. هر زباني را بايد از زبان مردمي كه با آن زبان تكلم ميكنند جدا كنيم. مثلا زبان فارسي را از ايرانيها جدا كنيم يا زبان انگليسي را هيچ كس نميگويد زبان مردم انگليس است بلكه با يك هويت مجزا به عنوان زبان بين المللي كاربرد دارد. زبان عربي نيز وسيلهاي است براي ارتباط با خدا. هرچند كه ارتباط با خدا صرفا معطوف به زبان عربي نيست و هر شخصي در هر زمان و مكاني با هر زباني ميتواند با خدا ارتباط برقرار كند ولي امر شده كه اين پنج وعده نماز را اينگونه انجام دهيم تا ان شاءالله مورد قبول حضرت حق قرار گيرد.
منبع : حجت الاسلام ماندگاري